Nyttigt och gott med bulgur, couscous och quinoa

Kategorier


Ris och potatis i all ära – men bulgur, couscous och quinoa har också sin självklara plats, speciellt i rätter med ursprung i Mellanöstern. De nyttiga grynen ingår till exempel i Tabbouleh, en klassisk sallad och mezerätt i Libanon som görs på persilja, färska tomater, lök, olivolja samt bulgur eller couscous.

Bulgur är ett av världens äldsta förädlade livsmedel och användes i Egypten och Israel omkring tusen år före Kristus. Det består av durumvete som förkokats, torkats och krossats och har ett högt näringsvärde och fiberinnehåll.
Även couscous har gamla traditioner och är egentligen benämningen på en hel gryträtt som tillagades av berberna i Nordafrika redan på 800-talet. Numera är couscous synonymt med den finkorniga pasta av durumvete som är ett utmärkt tillbehör till lamm, får, fisk och skaldjur.
Quinoa eller mjölmålla, som den också kallas, är en ört som växer vilt i Sydamerika. Växtens frön är ätliga och finns i många olika färger och storlekar. De vanligaste är svarta, vita och röda, men det finns även blå quinoa. Fröna har en lätt nötig smak och kan användas på samma sätt som ris, couscous eller pasta, speciellt i sallader. Inkaindianerna planterade de första fröna och gav dem namnet chisaya mama – alla gryns moder. Alla tre sorterna finns även som ekologiska i vårt sortiment.

Gemensamt för bulgur, couscous och quinoa är att de låga halterna av omättade fetter samt det rika innehållet på B-vitamin och olika mineraler som järn, magnesium, fosfor, zink och kalcium.

Recept:

Bulgursallad med rotfrukter, svamp och örter

Röd quinoa med örter, rödlök och hyvlade grönsaker

Cous cous Moghrabieh med sallad, tomat och bakad fetaost