När du flyger med SAS kan du njuta av exklusiva desserter, glass på Valrhonachoklad, illykaffe, te från Dammann Frères och spännande viner. SAS utvecklar sitt mat- och dryckeskoncept och Werners blir en allt viktigare partner. På en av SAS långflygningar pågår serveringen av kvällens middag i Business Class. Till den krämiga chokladfondanten med apelsinsås serveras Sauternes eller portvin. Allt levererat av Werners Gourmetservice och systerbolaget Provinum. När SAS utökar flottan och öppnar nya linjer utvidgas samarbetet med Werners och Provinum. Bland annat har Provinum fått förtroendet att leverera samtliga viner på både korta och långa linjer.


    – Vi är oerhört noga med att det ska vara rätt satsningar. Vi vill jobba med leverantörer som har en kvalitativ kunskap och förståelse för vad vi vill uppnå i form av mat- och dryckeserbjudanden, säger Peter Lawrence, Head Chef & Meal Planning Manager. Han har arbetat på stjärnkrogar och tillbringat de senaste åren med att utveckla menyer för flera stora flygbolag innan han kom till SAS.

    PETER LAWRENCE ÄR STÄNDIGT på resande fot runt om i världen och när vi når honom har han precis landat i Köpenhamn där han letar nya ölsorter för lansering under våren. Nyligen var han i Los Angeles och Miami, två av SAS nya långlinjedestinationer.
    – Vi har besökt sju olika kök för upphandlingar, berättar han. Jag har kreerat och signat 468 olika menyer. Allt från Business Class till personalmåltider, allt mellan frukost och dessert. Allt som ska serveras eller användas ombord måste klaffa och gå hand i hand. I samarbetet mellan SAS och Werners är kvalitet och tillförlitlig logistik en oerhört viktig del.
    – Vi lägger mycket kraft och vikt på logistik och kvalitet, men vi måste också vara kostnadsmedvetna. En krona hit eller dit blir snabbt en miljon. Inför en långflygning lastas cirka 21 000 artiklar, från tandpetare till taxfreekataloger, berättar Peter Lawrence och fortsätter:
    – När det gäller relationen med Werners Gourmetservice ser vi vårt samarbete som ett partnerskap där vi tillsammans ska hitta de bästa produkterna till våra kunder. Vi vill att Werners ska se förbi oss som kund och istället se våra resenärer som Werners kunder. SAS har genom åren arbetat mycket med att stärka sitt varumärke när det gäller mat och dryck. Ett arbete som fortsätter kontinuerligt. 2014 gjordes bland annat ett spännande och omskrivet samarbete med den danska krogen Noma i samband med restaurangens gästspel i Tokyo under två månader.
    – De hörde av sig till oss inför gästspelet och vi kom fram till att vi har mycket gemensamt. Vi har båda våra rötter och kultur i Skandinavien. Vi är stolta över våra traditioner och fantastiska naturtillgångar, säger Gustaf Öholm, Head of Onboard Concepts & Services Design. Dessutom har vi en målgrupp som på många områden stämmer väl överens. Våra gäster kommer med förväntningar och söker upplevelser. Vi vill inte bara ta våra kunder från punkt A till B och fylla deras magar, utan försöker skapa en minnesvärd upplevelse.

    NOMA OCH SAS HAR TILLSAMMANS skapat flera olika events och gemensamt producerat boken Flavours. Den finns just nu endast i en begränsad upplaga, men kommer förhoppningsvis att kunna läsas i flygbolagets lounger. Gustaf Öholm är ansvarig för mat, dryck och servering på SAS. Det betyder ansvar för såväl kostnaderna som kundernas upplevelse ombord på alla linjer. Även han har en gedigen bakgrund som kock. Han var bland annat med i starten av stjärnkrogen 28+ i Göteborg och drev under många år framgångsrikt Aspa Herrgård. På SAS har Gustaf Öholm arbetat i omgångar och sedan 2013 har han ett övergripande produkt- och utvecklingsansvar för mat och dryck respektive ombordmaterial.
    – SAS tog ett viktigt steg 2013 när vi lanserade Plus och Go. Det hände mycket under den perioden. Flygbolagen hade haft det tufft under några år och nu var riktlinjerna tydliga att bromsa men samtidigt skapa nya relevanta möjligheter för att ta marknadsandelar, berättar han. Vi har bantat våra resurser rejält och jobbar på ett nytt sätt. Den moderna premiumkänslan är viktig för oss.
    – När det gäller viner har vi sedan flera år en väldigt tydlig profil i urvalet: hur det ska smaka och vad vi vill uppnå. Historiskt har vi jobbat med exempelvis Richard Juhlin för champagner och Oz Clarke när det gäller övriga viner. Vi har alltid haft en väldigt duktig partner när det kommer till urval och kontakter i vinvärlden, säger Gustaf Öholm:
    – Vi tycker att Provinum har en viktig kompetens som vi vill kunna dra nytta av. Med ett smart och duktigt kunnande kan vi nå ännu högre när det gäller resultatet på de viner vi faktiskt väljer ut. I slutändan vill vi ge vår kund en så stor gastronomisk upplevelse som möjligt. Som Stefan Carlsson på Werners säger; 1 plus 1 kan faktiskt bli 3 när mat och vin klickar med varandra.

    WERNERS HAR 25 ÅRS GASTRONOMISK ERFARENHET och har arbetat med gastronomi på högre höjder i 18 år, särskilt via Stefan Carlsson, företagets grundare. Smakpaletten förändras vid olika höjd, och att ta fram mat och dryck kan vara klurigt, dessutom ska de kunna matchas med varandra. Som erfaren resenär och gourmet tillför Stefan Carlsson även en hel del i diskussioner kring framtida trender. Hur viktigt är då mat och dryck på flyget? Gustaf Öholm menar att det är en komplex fråga, då det primära för ett flygbolag är att resenärerna flyger säkert och kommer fram i tid. En resenär ser också biljettpriset som en viktig faktor till varför man väljer visst flygbolag.
    – Vi vet däremot genom noggranna analyser och efterforskning att mat och dryck tydligast driver kundupplevelsen positivt ombord. Sedan driver ombordupplevelsen i sin tur kundnöjdheten och kundnöjdheten driver lojalitet. Mat och dryck har en mycket viktig påverkan.